Skip to main content

Apakah itu Bitcoin?

Bitcoin adalah satu bentuk mata wang digital, yang dibuat dan diadakan secara elektronik. Tiada siapa yang mengawalnya. Bitcoin tidak dicetak, seperti dolar atau euro - ia dihasilkan oleh orang ramai, dan semakin meningkat oleh perniagaan-perniagaan, yang menjalankan komputer di seluruh dunia, menggunakan perisian yang menyelesaikan masalah matematik.

Ia adalah contoh pertama kategori wang yang semakin meningkat yang juga dikenali sebagai cryptocurrency (matawang kripto). Rujuk https://ms.wikipedia.org/wiki/Matawang_kripto


Apa yang membuatnya berbeza dengan mata wang biasa?


Bitcoin boleh digunakan untuk membeli barangan secara elektronik. Dalam erti kata lain, ia seperti dollar konvensional, euro, atau yen, yang juga didagangkan secara digital.

Walau bagaimanapun, ciri-ciri bitcoin yang paling penting, dan perkara yang menjadikannya berbeza dengan wang konvensional, adalah ianya decentralized (rujuk https://helloenglish.com/translate/english-malay-dictionary/meaning-of-decentralize-in-Malay). Tiada institusi tunggal yang mengawal rangkaian bitcoin. Ini menyebabkan sesetengah orang berasa selesa, kerana ia bermakna bank besar tidak dapat mengawal wang mereka.

Siapa yang menciptanya?


Seorang pemaju perisian bernama Satoshi Nakamoto mengusulkan bitcoin, yang merupakan sistem pembayaran elektronik berdasarkan bukti matematik. Ideanya adalah untuk menghasilkan mata wang yang bebas daripada sebarang kuasa pusat, yang boleh dipindah secara elektronik, lebih kurang dengan serta-merta, dengan bayaran transaksi yang sangat rendah.

Siapa yang mencetaknya?


Tiada sesiapa. Mata wang ini tidak dicetak secara fizikal dalam bayang-bayang oleh bank pusat, tidak dipertanggungjawabkan kepada penduduk, dan membuat peraturan sendiri. Bank hanya boleh menghasilkan lebih banyak wang untuk menutup hutang negara, sehingga menurunkan nilai mata wang mereka.

Sebaliknya, bitcoin dibuat secara digital, oleh komuniti yang boleh disertai oleh sesiapa sahaja. Bitcoins 'dilombong', menggunakan kuasa pengkomputeran dalam rangkaian yang berada lebih satu tempat.

Rangkaian ini juga memproses transaksi yang dibuat dengan menggunakan mata wang maya, secara berkesan menjadikan bitcoin sebagai rangkaian pembayarannya sendiri.

Jadi anda tidak boleh membuat bitcoins tanpa had?


Itu betul. Protokol bitcoin - peraturan yang menjadikan bitcoin berfungsi dengan betul - mengatakan bahawa hanya 21 juta bitcoin boleh dibuat oleh pelombong. Walau bagaimanapun, syiling ini boleh dibahagikan kepada bahagian-bahagian yang lebih kecil (jumlah terkecil terkecil adalah seratus juta bitcoin dan dipanggil 'Satoshi', selepas nama pengasas bitcoin).

Bitcoin berdasarkan pada apa?


Mata wang konvensional adalah berdasarkan emas atau perak. Secara teorinya, anda tahu bahawa jika anda menyerahkan satu dolar di bank, anda boleh mendapatkan sejumlah emas semula (walaupun ini sebenarnya tidak berfungsi secara praktik). Tetapi bitcoin tidak berasaskan emas; ia berdasarkan matematik.

Di seluruh dunia, orang menggunakan program perisian yang mengikuti formula matematik untuk menghasilkan bitcoin. Formula matematik tersedia secara percuma, supaya sesiapa sahaja boleh menyemaknya.

Perisian yang digunakan juga merupakan sumber terbuka, yang bermaksud bahawa sesiapa sahaja boleh melihatnya untuk memastikan ia melakukan apa yang sepatutnya.

Apakah ciri-cirinya?


Bitcoin mempunyai beberapa ciri-ciri penting yang membezakannya daripada mata wang yang disokong kerajaan.

1. Ia tidak berpusat


Rangkaian bitcoin tidak dikawal oleh satu pihak berkuasa pusat. Setiap mesin yang mempunyai bitcoin dan proses urus niaga adalah sebahagian daripada rangkaian, dan mesin-mesin berfungsi bersama-sama. Maksudnya, secara teori, satu pihak berkuasa pusat tidak boleh mengamalkan dasar monetari dan menyebabkan krisis - atau hanya memutuskan untuk mengambil bitcoins daripada rakyat mereka, seperti yang ditentukan oleh Bank Eropah Tengah di Cyprus pada awal tahun 2013. Dan jika ada sebahagian daripada rangkaian tutul talian atas sebab tertentu, wang masih boleh terus mengalir.

2. Adalah mudah untuk sediakan


Bank-bank konvensional membuat anda melalui proses yang agak lama hanya untuk membuka akaun bank. Menyediakan akaun perniagaan untuk pembayaran adalah satu lagi contoh. Kafkaesque, dibubarkan oleh birokrasi. Bagaimanapun, anda boleh membuat akaun bitcoin dalam beberapa saat, tiada pertanyaan, dan tanpa bayaran yang perlu dibuat.

3. Ia tidak dikenali


Lebih kurang begitu. Pengguna boleh memegang pelbagai akaun bitcoin, dan mereka tidak dihubungkan dengan nama, alamat, atau maklumat identiti peribadi yang lain. Walau bagaimanapun ...


4. Ia benar-benar sangat telus


... butiran kedai bitcoin berkenaan setiap satu transaksi yang pernah berlaku dalam rangkaian bitcoin di dalam versi lejar umum yang sangat besar, yang disebut sebagai blockchain. Blockchain menyimpan kesemua maklumat.

Jika anda mempunyai akaun bitcoin yang digunakan secara umum, sesiapa sahaja boleh tahu berapa banyak bitcoin yang disimpan di alamat tersebut. Mereka hanya tidak tahu bahawa ia adalah milik anda.

Terdapat langkah-langkah yang boleh diambil untuk membuat aktiviti mereka lebih jelas pada rangkaian bitcoin, seperti tidak menggunakan alamat bitcoin yang sama secara konsisten, dan tidak memindahkan terlalu banyak bitcoin ke satu alamat.

5. Bayaran transaksi adalah sangat kecil


Bank anda mungkin mengenakan bayaran £ 10 untuk pemindahan antarabangsa. Bitcoin tidak.

6. Ia pantas

Anda boleh menghantar wang ke mana-mana dan ia akan tiba beberapa minit kemudian, sebaik sahaja rangkaian bitcoin memproses pembayaran.

7. Ia tidak boleh ditolak


Apabila bitcoins anda dihantar, tidak akan mendapatnya kembali, melainkan penerima akan mengembalikannya kepada anda. Mereka hilang selama-lamanya.

Jadi, bitcoin melalui banyak perkara dan proses yang membolehkannya berfungsi, secara teori. Tetapi bagaimanakah ia berfungsi sebenarnya? Baca lebih lanjut untuk mengetahui bagaimana bitcoin dilombong, apa yang berlaku apabila transaksi bitcoin berlaku, dan bagaimana rangkaian menjejaki segala-galanya.

Comments